2008  Sommerferiepostkort

2012 Sommerferie
2013 Forår
2013 Sommerferie

Da vi venter barn i begyndelsen af skolesommerferien har vi holdt sommerferie tidligt i år. Dagen efter Hanne var gået på orlov - d. 15. maj - hægtede vi campingvognen på krogen og kørte mod til Rinkenæs - lidt syd for Gråsten. Her indlogerede vi os på Lærkelunden camping, hvor vi fik en plads 5 meter fra vandkanten med en fantastisk udsigt over Flensborg fjord. Lige ved siden af vognen gik Gendarmer stien (En gammel tyske vagtrute fra Flensborg til Sønderborg). Der var også en lille bæk som drengene fik meget tid og morskab ud af - selvfølgelig med det resultat at de begge faldt i - og ikke kun en gang ...

Som sædvanlig når vi er på ferie skal vi se en masse.

Vi var på udflugt til Flensborg, hvor vi gik på strøget og i en gammel historisk park med en krybt hvor der var en stenkiste. Det var især Jakob meget optaget af mens Peter var sur på sine sko, der faldt af hele tiden. Senere fik vi nogle kæmpe pizza stykker og mætte og tilfredse tog vi en tur ud og så Glücksburg slot, hvor den Danske kongefamilie nedstammer fra. Det var meget spændende - ikke mindst for Hanne. Der var noget for enhver smag på slottet lige fra festsale til fange og torturkælder og ridder rustninger, skyde våben og loftet hvor tjenestefolkene og børnene holdt til.

Næste dag var vi en tur til Store Okseø. Torben har tidligere på roture på Flensborg fjord roet rundt om øerne Store og Lille Okseø og ville gerne se dem igen. Det var en fin lille sejltur ud til øen som vi gik rundt på i en time.  Så vi kunne godt nå en tur i svømmehallen på campingpladsen om eftermiddagen. Peter fik også nye sko, så han kunne klare at komme på tur igen.

Nu hvor Jakob havde fået ekstraordinært fri fra skole skulle han jo lave lektier undervejs - samt lave en ferie bog om sine oplevelser. Peter lavede også en fin ferie bog med tegninger og udklip. Da vi befandt os tæt på grænsen blev det også til nogle snakke om forskelle på Danmark og Tyskland. (eks. vejskilte, huse, sprog mm) Vi talte også om betydningen for befolkningen i grænseområdet og de verdens krige som har fundet sted, ud fra de indtryk vi fik ved at se Frøslev lejren og Dybel mølle.

Da vi nu var i Sønderjylland måtte vi naturligvis en dag til Danfoss Universe – Og her havde vi en både sjov og lærerig dag. Der blev studeret forskellige måder at pumpe vand på, køling og masser af andre ting. Drengene var også meget optagede af huset hvor brugen af computere til forskellige ting kunne undersøges. Torben morede sig med at tage flere ture på Segway – til stor misundelse for Jakob som ikke var gammel nok – og Hanne, som blev rådet til ikke at prøve grundet hendes tilstand.

Der blev også mulighed for at slappe lidt af med en lille tur på Gendarmer stien samt et par gange i svømmehallen inden vi pakkede sammen torsdag d. 22. maj og kørte hjem for en kort bemærkning og fik vasket tøj.

Allerede dagen efter tog vi til Samsø hvor vi var inviteret til 40 års fødselsdag hos Kristian (Holgers søn) på Walters Hvile tæt på Ballen. Den blev fejret med maner med fest 2 dage i træk. Fredag kom de fleste gæster i løbet af dagen og aftenen og blev indkvarteret. Her var der mulighed for at lære hinanden at kende og alm. hyggeligt samvær. Der blev fyret op i et udendørs badekar, hvor Jens havde en masse unger med i karet og ned og dyppe sig i havet og tilbage igen. Det var en stor succes som også blev gentaget dagen efter med børnene. Også de voksne, der havde lyst var i badekaret – men det var noget senere på natten. Lørdag formiddag var vi en tur rundt på Samsø som har meget spændende og varieret natur. Om eftermiddagen var der leg og hygge og ikke mindst skattejagt for børnene. Om aftenen var der stor fest!

Hjemme igen blev campingvognen atter pakket og mandag morgen gik turen mod Frederikshavn til TopCamp Nordstrand. Campingpladsen ligger kun 1 km fra palmestranden, så den var vi var henne at se og få is.

Den sidste uge af ferien blev en anelse mere afslappet end den første - Hanne begyndte at se fornuften af at slappe lidt af, og den var vi andre med på. Alligevel fik vi da nået en del. Vi lagde ud med en tur Grenen hvor vi tog med sandormen. Det er altid fascinerende at se Kattegat og Vesterhavet mødes og slå bølgerne mod hinanden og lyset som er ved havet sammen med vinden og sandet. Det gav anledning til naturlig sult og vi var på fiskerestaurant i Skagen - dog mest til Torben og Hannes fornøjelse. En anden dag var vi på pizzeria - det syntes børnene bedre om.

Under 2. Verdenskrig havde tyskerne et meget stort fæstningsanlæg med kontrolposter til at overvåge trafik til vands og i luften i Frederikshavn. Bangsbo fortet. Det var meget spændende at se og vi gik på en sti oppe i bakkerne med en flot udsigt over havet, forbi den ene bunkers efter den anden. Flere af bunkerne var åbne og et sted var der stadig en kanon.

Ellers blev det til en tur på Tversted strand hvor man må køre med bil på stranden, en tur i Råbjerg mile, bade tur på palmestranden og to besøg i Fun House (et indendørs legeland med hoppepuder, ruchebaner og spillemaskiner) Den første dag vi var i Fun House blev der brand i 2 kompressor der stod uden for, og brandvæsnet kom og slukkede branden. Herefter fik Jakob og Peter lov at komme op i brandbilen og prøve en brandmandshjelm.

Mens vi var i Frederikshavn fandt den årlige blomsterfestival sted. Her havde vi en fin eftermiddag hvor vi så blomster, dans, sang og ungerne malede et billede og lavede roser af ler.

Kort fortalt, vi havde en rigtig god camping ferie med - og vejret var som bekendt helt perfekt med sol fra en skyfri himmel gennem hele ferien.

Se flere billeder fra vores ferie på vores foto galeri

Familien Worm.

Hjem | 2004 Sommerferie postkort | 2005 Rødhus Klit, sommerferie postkort | 2005 Fra Rødhus til Ålbæk, Sommerferiepostkort | 2005 Bunken Camping, Sommerferiepostkort | 2006 Sverige - Sommerferiepostkort | 2007 Sommerferiepostkort | 2008  Sommerferiepostkort | 2010 Sommerferie | 2011 Vinterferie | 2012 Vinterferie | 2012 Sommerferie | 2013 Forår | 2013 Sommerferie