2007 Sommerferiepostkort

2012 Sommerferie
2013 Forår
2013 Sommerferie

Ugerne 30-31-32 har i år været rammen om vores ferie.

Vi lagde ud med noget kendt og dejligt nemlig en uge i campingvogn i Nimtofte. Det blev til leg, hygge, afslapning, læsning, cykel ture og pony ridning m.m.  Jakob har længe haft et stort ønske om at få læst højt af Harry Potter serien, så det har han og Torben hygget sig med. (Peter og jeg må vente til Peter bliver 6 år) Vi besøgte Djurs sommerland en meget regnvåd tirsdag sammen med Siv og Kristian og deres børn. Vi havde en hyggelig dag, som pga. af vejret dog sluttede før planlagt med meget våde mennesker og en kop kaffe i campingvognen. En tur til Fregatten Jylland og Ebeltoft dagen efter foregik i betydelig bedre vejr. Torsdag  aften var vi til 4 års fødselsdag hos nogle venners datter. De som havde lejet en ferie hytte på campingpladsen som en del af deres ferie.

Fredag blev til store vaske dag inden den meget aktive del af ferien på Falster tog sin begyndelse.

På vejen til Falster var vi et smut forbi oldemor i Odense. Her mødte vi Mogens og Elsebeth (Annelises bror og hans kone) som var på vej hjem fra campingferie i England. Det var hyggeligt.

På Falster havde vi lejet en rigtig fin ferie lejlighed på 90 m3 ude på landet tæt på skov og strand. (Eneste minus var dog griselugt fra naboen ved bestemt vindretning). Værtsparret havde udover de to ferielejligheder, som var indrettet i en tidligere staldlænge, en mini planteskole og kursus virksomhed indenfor husflid med smykker.

De første dage var der rigtig koldt og blæsende med en del bygger. Først onsdag blev vejret bedre – rigtigt strandvejr blev det dog aldrig – selvom Jakob og Peter dyppede tæerne ved Marienlyst strand.  Vi kørte Falster og Lolland rundt og har set meget forskelligt. Der er virkeligt meget at se, og mange spændende gamle huse og fortidsminder. Vi var ved Hesnæs flere gange, en meget idyllisk lille landsby med havn og fiskeudsalg. Det var kun 4 km fra hvor vi boede. På stranden ved Hesnæs var der 3 kunstnere som arbejdede med sandskulpturer. Ved siden af var der et sted, hvor folk selv kunne prøve kræfter med at forme sandet til stor morskab for Jakob og Peter.

Skuffelserne denne uge var et lukket sukkermuseum i Nakskov og Gedser odde - en sten ved en forblæst stenstrand med en faldefærdig tidligere militærbygning er stedet der markere Danmarks sydligste punkt. (Måske derfor er stedet er så lidt besøgt).

Højdepunkterne var middelaldercenteret i Maribo, Knuthenborg safaripark og Møns klint, samt en tur med veterantog.

Middelaldercenteret var i sommerferien befolket med alt fra borgmester til tjenestepige og handelsrejsende fra Italien, som boede i telte. Folk i ”Sundkøbning” havde gang i mange forskellige aktiviteter f.eks. farvning af garn, reb fremstilling, smedning af knive og salg fra boder - også børnene havde forskellige opgaver. Vi så hvordan de skød med stenkugler fra de store blider ud i havet og hørte om hvordan krig i middelalderen foregik. Men det bedste af det hele var en rigtig ridder turnering på hesteryg hvor 2 riddere kæmpede med lancer, som de stødte mod hinanden, samlede ”hænder” og ”bonde hoved” op på spyd, fangede ring i luften med spyd og skar æbler over med sværd. Ridder Henrik Svane vandt turneringen godt hjulpet på vej af tilråb fra publikum.

Jakob havde allerede hjemmefra glædet sig rigtigt meget til Knuthenborg Safari park - TV reklamer virker! Det blev absolut heller ingen skuffelse. Knuthenborg bød på mange flotte dyr, alt lige fra 9 store stribede tiger, giraffer, zebra, gnuer, antiloper, forskellige aber, bison okser og kameler. Desuden æsler og geder som man kunne kæle med.  Og så var der også en stor spændende legeplads, hvor man kunne køre i tog med et lille damplokomotiv.

På vejen hjem fra Falster tog vi lige et smut omkring København for at besøge kusinerne Katrine og Mathilde (samt moster Karin og onkel Klaus). Børnene legede som sædvanligt godt - Mathilde var den bedste til at flyve med drage – men desværre fløj dragen til sidst fra hende og satte sig fast i en antenne. Den blev i luften og til sidst måtte vi have fat i en nabo til det hus hvor den sad fast, så Klaus kunne komme op på taget og få dragen ned.

I den sidste uge af ferien vendte vi igen tilbage til Nimtofte for at ’slappe af’ – det eneste vi næsten ikke nåede …  Vi startede mandag i Djurs sommerland, hvor vi var sammen med bedstefar Holger, farmor Annelise, onkel Flemming og kusine Kristina. Fætter Viktor var også med igen – og denne gang var vi rigtigt heldige med vejret – solskin og varme, så badeland blev besøgt for første gang i år! Efter badeland gav Holger is og drikkevarer til stor glæde for alle. Bortset fra at Jakob på et tidspunkt blev væk havde vi en helt fantastisk dag i Djurs sommerland.

Tirsdag fortsatte det gode vejr og vi kom til stranden og fik en rigtig badedag – feriens første og eneste.

Torben vil gerne til Vesterhavet mindst en gang om året, så onsdag startede vi meget tidligt og kørte en tur mod vest over Thisted og Fjerritslev. På trods af vejret, som igen var slået om i overskyet og regn, havde vi en rigtig god tur: Morgenmaden nød vi med en flot udsigt over Hjarbæk fjord (ja, vi startede tidligt …), frokosten indtog vi hos en fiskehandler i Hanstholm, og de 4 store bøffer blev grillet ved Grønnestrand. Efter bøfferne blev der læst lidt Harry Potter og Bamse og Kylling mens vi ventede på solnedgangen. Godt brugte vendte vi tilbage til Nimtofte meget sent på aftenen.

Torsdag var det Peters ønske der skulle opfyldes – en tur på skinnecykler. Vi lejede skinnecyklerne for hele dagen og medbragte tæpper, bøger og mad, så kunne vi køre så langt vi gad  og slappe af så meget vi ville undervejs. Det gik strygende fra Allingeåbro – vi syntes alle det var rigtigt sjovt, så snart var vi godt på vej. Både Jakob og Peter skulle prøve og trampede begge godt til i pedalerne. Efter nogle timers cykling var vi alle ved at være lidt møre – men der manglede ’kun’ lidt for at nå til vejs ende ved Randers, så det skulle vi klare (mente far og mor). Stop bommen ved Randers blev da også nået, men så skulle der også en is til for at lade op til hjemturen. Hjemturen føltes en hel del længere - og vi opdagede hurtigt, at vi havde kørt ud i medvind. Der var nogen der sov godt den nat …

Fredag slappede vi endeligt af! Børnene badede og legede på campingpladsen. Til frokost hentede vi en lækker fiskeplatte fra fiskehandleren i Grenå. Therese, en af Jakob og Peter’s legekammerater fra campingpladsen, kom på besøg og tog med på en kort tur til Djurs sommerland. Hun blev til aftensmad og Disney show, hvor der blev hygget med chips og slik.

Nu er vi hjemme igen og godt i gang med tøjvask og oprydning. Jakob og Peter tager et par dages ferie mere hos mormor og bedstefar før ferien er endeligt forbi.

Jakob, Peter, Hanne & Torben

Hjem | 2004 Sommerferie postkort | 2005 Rødhus Klit, sommerferie postkort | 2005 Fra Rødhus til Ålbæk, Sommerferiepostkort | 2005 Bunken Camping, Sommerferiepostkort | 2006 Sverige - Sommerferiepostkort | 2007 Sommerferiepostkort | 2008  Sommerferiepostkort | 2010 Sommerferie | 2011 Vinterferie | 2012 Vinterferie | 2012 Sommerferie | 2013 Forår | 2013 Sommerferie