2006 Sverige - Sommerferiepostkort

2013 Forår
2013 Sommerferie

Hej

I år har vi haft campingvognen stående fast på Djurs Hytteby og Camping i Nimtofte – meget tæt på Djurs Sommerland. Vi er nyder meget at være på pladsen, som har en meget afslappet atmosfære. Vi startede med en plads op ad legepladsen, men den lå noget mørkt totalt omgivet af træer. Nu er vi flyttet til en plads med god sol og mulighed for skygge. Vi har selv sagt været i Djurs Sommerland rigtigt mange gange – det gode er at vi ikke behøver at være der ret længe ad gangen og somme tider kan nøjes med badeland eller legepladsen.

Sommerferien startede vi med et par dage i Nimtofte. Lørdag besøgte vi Stenvad mosebrug. Her kunne man køre med et lille tog fra udstillingen ud til mosen. Vi havde heldigvis valgt den bagerste vogn, for efter nogle få hundrede meters kørsel bumpede det lige pludseligt kraftigt hvorefter toget stoppede brat. Det viste sig, at et skiftespor stod forkert og 4 af vognene var hoppet af sporet. Det havde absolut ikke været rart at side i de vogne der var kørt af sporet og hoppet hen over svællerne. Vi fik løftet vognene på sporet igen og kunne herefter forsætte turen uden yderligere problemer.

Søndag besøgte vi Flemming og Kristana, i Flemmeings  sommerhus i Grenå, hvor vi havde en hyggelig eftermiddag. Herefter pakkede vi teltet sammen og gjorde klar til 2 ugers ferie i Sverige.

Varberg:

Turen til Sverige var til at overkomme: 25 km fra Nimtofte til færgen i Grenå og 4 km i Sverige hvor vi havde bestilt plads på Getteröns Camping lige nord for Varberg. Campingpladsen, som skulle være en fin 4 sjernet campingplads viste sig at være meget kedelig. Man lå tæt pakket med få meter mellem campingvognene. De 2 legepladser var begge lige kedelige – men der var da fine og rene faciliteter. Heldigvis fik vi en rimelig god plads i anden række ud til skærgården – og havde endda lidt udsigt mod skærgården når naboernes biler ikke var hjemme. Til gengæld var området lige uden for pladsen helt fantastisk. Pladsen ligger helt ned til skærgården og der var nogle fantastiske strande og masser af klipper som Jakob og Peter nød at klatre rundt på - dette kompenserede så rigeligt for de kedelige legepladser.

Som vanligt når vi har ferie skal vi se en hel masse - og i år er ingen undtagelse. Vi forsøgte at samle flere ting på samme dag og lave nogle rundture. Andre dage holdt vi helt fri og slappede af på pladsen, ved stranden mv. Mens vi var i Varberg så vi blandt andet Boras Skåra - en lang sprække igennem en klippe - det syntes vi alle var rigtigt flot og spændende.

Lidt uden for Vareberg besøgte vi et meget smukt beliggende sted, Äskhultsby,  med 4 gamle gårde (400-200 år gamle) og hvor de havde dyr efter tradionelle svenske dyreracer. Peter skulle på WC så han prøvede et rigtigt lokum.

Den eneste rigtige regnvejrsdag på ferien havde vi i Varberg - men der kom der til gengæld også bare vand! Regnvejret kom lidt bag på os, så regntøjet lå i bilen og vi blev totalt gennemblødte. Men ellers må vi sige at vi har været heldige med vejret - det har været solrigt - og næsten for varmt.

Falköbing, Mösseberg:

Efter 4 dage i Varberg kørte vi mod Vättern uden noget endeligt mål. Efter 4-5 timers kørsel fandt vi en fantastisk plads ved Falköbing, Mösseberg Camping. Området omkring Falköbing er rimeligt flat med - kun brudt af to mindre plateau bjerge. Campingpladsen ligger på toppen Mösseberg, et af de de to plateau bjerge. Vi var utroligt heldige og fik en stor plads med med panorama udsigt ud over Falköbing. Her besluttede vi med det samme at blive resten af tiden i Sverige.

200 meter fra vores plads var der en lille badesø, som vi selvfølgelig besøgte flittigt. Der var masser af muligheder for vandreture på markede ruter - men det blev nu kun til en tur - Jakob og Peter er ikke helt så glade for at gå ture som deres far og mor.

Mösseberg naturcenter med et udsigtstårn, 2 store legepladser og en lille dyrepark var til gengæld mere populært blandt børnene og blev besøgt flere gange (så fejlede benene pludseligt ikke noget).

Karin, Klaus, Kathrine og Matilde holdt ferie i Sverige kun 40 km fra hvor vi var, så en dag var de på besøg. Det var en rigtig god dag som ungerne også nød meget.

Inden de kom havde vi været inde og købe fødselsdagsgave til Kathrine. Jakob havde fundet to små havfruer og de gjorde lykke hos Karthrine.

Efter frokosten var vi ovre ved udkigstårnet og Mösseberg naturcenter. Kathrine, Jakob og Peter ville helst lege, mens Mathilde var mere interreseret i dyrene.

Området ved Falköping og mellem Vänern og Vättern er meget rigt på fortidsminder - gravhøje, jættestuer, historie, natur m.m. Samtidig er det sveriges største landbrugs områder - der er masse køer og kvæg. Gårdene ser ikke så store ud som i Danmark, men der er mange af dem, og mange steder er der også heste. Husene på landet ligger spredt og ofte ved skov eller sø.

Vi så mange gamle huse og historiske steder (moren kan ikke få nok af den slags) F.eks. Gudhem klosterruin, og Forsvik industri muserum, begge steder kendt fra Arn´t bøgerne. På Forsvik industri museum var de ved at rekunstruere en gammel hjuldamper udfra resterne af et sunket vrag. Peter var meget optaget det mens Jakob syntes der lugtede for meget af tjære i bådbygger hallen og hellere ville se dykkervideoen om skibet.

Eskehagens Fortidsby:

Et af de mest spændende steder vi så var Eskehagens fortidsby. Her havde man rekonstrueret huse fra rensdyrjægertiden, bondestenalderen, bronzealderen og jernalderen. Der var folk som var klædt i gammelt tøj og arbejdede rundt i husene. Vi prøvede at sejle i en træstammebåd, lave pile og smage mad fra bondestenalderen. Peter var med til at lave en halskæde af dyre knogler. Vi prøvede også at skyde med bue og pil samt kaste med træspyd - det var temmeligt svært at ramme målet! De har nok været lidt bedere til at kaste med spyd end os - men en række snedigt udtænkte dyrefælder af træ i skoven har nu nok leveret en god del af kødet kødet til bronzestenaldermanden. Drengene var meget optaget af dyrefælderne, hvor man kunne fange så forskellige dyr i som egern, mår, odder, fugle med videre.

Åsle Tå:

Gamle huse fra forskellige historiske perioder er et hit for Hanne. Her et billede fra det sidste sted, som resten af familien gik med til at se - Åsle Tå. Åsle Tå er en lille by af fattigmandshuse (landarbejder og små håndværker ) fra 1800 tallet og hvor nogle af husene var beboet helt indtil 1950'erne. Husene var ofte gået i arv til en af børnene.

Det blev til ialt 8 gode dage ved Falköbing før vi måtte til at tænke på at skulle hjemad igen. Færgen hjem sejlede allerede klokken 8 om morgenen, så vi kunne ikke overskue at skulle køre direkte fra Falköbing til færgen. Derfor tog vi en enkelt overnatning på Håstens Sommercamping i Varberg. Håstens Sommercamping er en fodboldklub som i sommerferien fungerer som quick stop camping. Desværre lykkedes det Torben at smadre bagruden på campingvognen, da han bakkede direkte ind i en af lysmasterne på fodboldbanen.

Vi fik dog alligevel sat campingvognen på plads, og tog derefter en velfortjent tur tilbage til stranden ved Getterön for at bade. Dagen sluttede vi med feriens eneste 'restaurant' besøg - en pizza på pizzaria.

Under hele turen har "Snøvsen" fulgt os, en bog af Benny Andersen. Den er ret sjov syntes Jakob. Snøvsen er et lille væsen med en tå, ingen arme og en lang næse og halstørklæde. Han oplever mange mærkelige og sjove ting sammen med sin ven Eigil.

Herfra går turen atter til campingpladsen i Nimtofte efter vi lige har været hjemme og få vasket tøj og vandet blomster. Resten af ugen står på afslapning og ture til Djurs sommerland, Stranden og hvad vi ellers finder på.  Og vi skal ikke se på flere gamle huse...

Med venlig hilsen

Jakob, Peter, Hanne & Torben

Hjem | 2004 Sommerferie postkort | 2005 Rødhus Klit, sommerferie postkort | 2005 Fra Rødhus til Ålbæk, Sommerferiepostkort | 2005 Bunken Camping, Sommerferiepostkort | 2006 Sverige - Sommerferiepostkort | 2007 Sommerferiepostkort | 2008  Sommerferiepostkort | 2010 Sommerferie | 2011 Vinterferie | 2012 Vinterferie | 2012 Sommerferie | 2013 Forår | 2013 Sommerferie