Sommerferie 2013

2013 Forår
2013 Sommerferie

Billeder fra ferien:

I år lader vi campingvognen stå og tager i stedet på en tur til først Frankrig hvor vi skal bo i Alperne og siden til Italien.

Første stop på turen blev Bad Peterstal-Griesbach lidt syd for Karlsruhe, hvor vi har booket en ferielejlighed til 8 mand for 1 nat. Vi har været noget spændt på turen herned, da det er første gang vi har prøvet at køre så langt med børnene - men det gik rigtigt fint og vi nåede herned sidst på eftermiddagen lidt før planlagt. Lejligheden er suveræn - stor balkon, nyrenoveret, masser af plads og en suveræn panorama udsigt. Og så er der inkluderet svømmebad, lokal transport, og rengøring - en positiv overraskelse. Så efter en lang tur i bil slutter vi dagen i swimmingpool og dernæst en gang frikadelle med pasta med på balkonen.

Lørdag forsatte turen mod vores næste destination - St Francois Longchamp - som ligger på vej op mod col de la madeleine. Det viste sig at vores hytte ligger 500 meter fra målet for fredagens etape af Tour de France. Da vi kørte op i bil kunne virkeligt fornemme hvor utrolig en præstation det må være at køre op her på cykel - der er en konstant hård stigning hele vejen op. Her søndag har der været et efter løb af en slags, så vi har set cykelryttere køre både op og ned - imponerende at de kan...

Anja gav os ellers også den store forskrækkelse allerede første dag. Vi var på vej ud på en lille eftermiddagstur, som startede ned af vejen herop til. Vi gik på række langs vejen, Anja ville løbe op til mor, men forsvandt pludselig helt i et hul - hun var faldet på hovedet ned i en regnvandskloak - kun det øverste af skoene stak op. I det samme vi fik hevet hende op kom en ambulance med en skadet cykelrytter forbi. De standsede op fik hende renset og kigget efter i ambulance. Heldigvis slap hun med nogle slemme hudafskrabninger samt en voldsom forskrækkelse.

Vi har i løbet af ugen fået gået mange lange ture i bjergene. Her er virkeligt flot og vejret har været med os – om end til den varme side. Børnene har klaret de lange ture rigtigt fint – Anja har dog måtte op på ryggen af Jakob og Torben på den sidste del af de længste ture. Men herfra kan så også styre hele situationen… Onsdag var alle på nær Torben på højdebanen – Jakob, Peter og Hanne på en 2 timers tur højt oppe i træerne gennem ned gennem dalen. Torben var glad for at han valgte at blive tilbage og se Anja klare banen for de 5 årige. Højdebanerne var den ting som børnene (+ Hanne J) syntes var det bedste på denne del af turen.

En tur til Annecy er det også blevet til. Byen ligger fantastisk flot i alperne og med Annecy søen. Den gamle del af byen er flot og hyggelig at gå igennem. Efter middag på restaurant sluttede vi turen i Annecy af med at bade i søen – skønt efter en varm dag rundt i byen.

Nu nyder vi den sidste aften her i Alperne inden vi i morgen kører videre mod Italien.

Vel ankommet til Italien - vi koger! 38-40º i skyggen - her er varmt! Turen hertil gik fint - og børnene  var meget tilfredse med at vi fik nogle ganske udemærkede pizza'er på campingpladsens restaurant om aftenen.

Vi har fået et fint mobilhome, men desværre uden skygge fra 10-18. Heldigvis har vi aircondition, som kan holde temperaturen indendøre under 30º om dagen og 20º om natten. I bilen kan vi  også holde en behagelig temperatur, så planen for de kommende dage bliver nok køre rundt og se på omgivelserne + lære Hanne om siesta.

Her første dag i Italien kørte vi først lidt rundt for at orientere os, og sluttede af i byen Vicopisano, en gammel by med stor historisk betydning i regionen. Vi fik en rundvisning på borgen i byen - vi var kun en lille gruppe og det var meget spændende at høre om borgen i Vicopisano samt historien for hele området mellem Pisa og Firenze. En rigtig god start på ferien i området.

Her efter 5 dage - varmt, varmt,varmt - men alligevel for vi set en hel masse. Vi er stort set på farten det meste af dagen hver dag - siesta er vist ikke noget vi holder ... vi har set det skæve tårn i Pisa, været ved stranden og bade, kørt i bjergene, været i drypstenshule, samt gået rundt i flere af de historiske gamle byer. Her er virkeligt meget at se og opleve. Hver dag slutter vi af ved svimmingpoolen på campingpladsen - Anja er lige ved at lære at svømme. Drengene er meget interesserede i det vi ser - Anja syntes det er lidt hårdt at gå rundt og vil hellere hjem i swimmingpoolen. Vi savner også Fie - men godt at hun ikke er med - de få hunde vi har set hernede har det rigtigt varmt.

Så er vi nået til sidste dag her i Toscana. Firenze var en god oplevelse og domkirken blev nærstuderet og udsigten nydt fra både klokketårn og kuppel efter at vi pustende kom op af de mange trappetrin. Anja klarede det fint og et engelsk par kommenterede komplementerede hendes indsats. Især Jakob var optaget af.

Det er også blevet til flere køreture både op i bjergene og det fladere land imellem. Vi har set mange marker med solsikke, vin og oliventræer. Nogle steder er landskabet helt øde og goldt – helt svedent, men det meste er dog grønt om end tørt. Vi har ikke set ret mange dyr, kun nogle få små hønsegårde og et enkelt sted med en ged og en enkelt mark med ca. 10 hvide køer. Der er rigtig mange gamle borge og huse overalt. Vi besøgte en gl. bydel som er et slags museum hvor vi kørte op til den i en kabelbane, Leonardo da Vinci museum er det også blevet til.

I dag har vi sluttet af med et lokalt marked med alt fra sko, tøj, fødevare og skrammel, samt et rigtig dejligt restaurant besøg med klassisk Italiensk mad - den bedste mad vi har smagt på hele vores tur.

De sidste 3 dage af ferien har vi tilbragt i Østrig ved Raggal nær Bregenz. Raggal er en lille bjerglandsby hvor vi bor på et danskejet hotel. Her er virkeligt flot – og frodigt sammenlignet med Italien. Temperaturen her er meget mere behagelig. I går havde vi en fin vandretur i bjergene fra hotellet, samt kørte lidt rundt. Her sidste dag ser det ud som om vi skal have en hel del regn – det første på turen – så det er på sin vis helt ok. I morgen mangler så blot de sidste 1200 km hjem før ferien er slut – det har været en rigtig fin ferie fyldt med mange nye indtryk – og rigeligt dokumenteret med billeder…

Vi glæder os også til at komme hjem igen – og ikke mindst at se Fie igen, vi savner den, og tænker lige nu på hvordan hun ville have nødt at løbe rundt i bjergene.

Hjemme igen: Godt trætte efter en lang tur hjem – det tog 17 timer og turen blev på 1290 km, da vi måtte på en omkørsel undervejs. I alt fik vi kørt 5861 km – og det er generelt gået rigtigt godt med de lange ture. Dejligt at være hjemme igen – om end hverdagen nu venter …

Håber I alle sammen har det godt og nyder sommeren.

Mange sommerhilsener fra familien Worm.

Hjem | 2004 Sommerferie postkort | 2005 Rødhus Klit, sommerferie postkort | 2005 Fra Rødhus til Ålbæk, Sommerferiepostkort | 2005 Bunken Camping, Sommerferiepostkort | 2006 Sverige - Sommerferiepostkort | 2007 Sommerferiepostkort | 2008  Sommerferiepostkort | 2010 Sommerferie | 2011 Vinterferie | 2012 Vinterferie | 2012 Sommerferie | 2013 Forår | 2013 Sommerferie